Laatste vrije weekend!

Hallo lieve volgers,

Dit weekend (24,25 en 26 maart) was alweer mijn laatste vrije weekend. De plannen waren eigenlijk om met de ouders van Janine mee te gaan skiën op zaterdag en zondag met zijn allen naar Stockholm te gaan. Omdat ik totaal geen zin had om met hun mee te gaan gezien de situatie en ook omdat ik niet meer van ze mee mocht omdat ik volgens hun elke dag chagrijnig ben, ben ik zelf maar naar Stockholm gegaan. Vrijdag middag na mijn stage ben ik naar de Pressbyran gegaan en heb ik trein kaartjes gekocht voor de trein van zaterdag. Super makkelijk en opzich niet zo heel duur. Laat ik zeggen dat het het geld waard was, want de trein hier is super luxe! Uitklapbare tafeltjes, goed werkende Wi-Fi en stopcontacten. Bij mijn foto's kun je zien hoe het eruit zag. Zaterdag ben ik redelijk vroeg opgestaan, heb ik mijn spulletjes gepakt, heb mijn rugzak omgedaan en ben naar het station vertrokken. Ik was redelijk optijd omdat ik niet helemaal wist hoe alles werkte, dus beter dat ik genoeg tijd had om het allemaal nog even uit te zoeken. Uiteindelijk was het super makkelijk en kwam dat helemaal goed. De reis duurde ongeveer 2,5 uur. Het was echt heel goed te doen mede door de Wi-Fi. Ik heb lekker even kunnen bijkletsen met Mies. Dat was wel even heel erg fijn!

Voordat ik het wist zat ik al in hartje Stockholm. Ik liep een beetje achter de menigte aan die ook uit het station kwamen. Ik kwam uit aan de zijkant van het station. Ik wilde 1 ding sowieso zien en dat was het fotografie museum. Dat leek mij wel heel erg interessant en daar ben ik ook naartoe gelopen, of in ieder geval geprobeerd. Ik had alleen een gedownloade kaart via Google Maps en daarmee moest ik het doen. Dat werkte erg goed want uiteindelijk ben ik in 1x aangekomen bij het museum. Ik heb wel een klein beetje omgelopen maar dat kwam omdat ze de brug aan het verbouwen waren of zo. Maar dat maakte niet uit. Daardoor had ik wel een prachtig uitzicht over de hele stad. Ik stond een beetje bovenop een berg denk ik en daardoor kon ik heel Gamla Stan zien en nog wat gebouwen die daarachter stonden. Gamla Stan is een soort van eilandje met hele leuke kleine winkeltjes. Het is er super gezellig en alles is een beetje ouderwets. Het deed me eigenlijk een denken aan een frans dorpje, maar dan veel kouder haha. Maar oké, terug naar het fotomuseum. Er waren een paar exposities die ik kon bewonderen. Er was één expositie met heel veel haute culture foto's van Dior. Deze waren zo apart dat het wel interessant was om naar te kijken. Maar toen ik dacht dat deze expositie apart was, liep ik de tweede in. Deze was pas apart. Een stel Chinezen hebben een expositie gemaakt met echt hele rare dingen. Allemaal naakte mensen en foto's waarop een Chinese vrouw haar gezicht in iemand anders kont drukt. Een ander voorbeeld is een foto waarop een vrouw een mannenvoet likt, of een foto waarop een vrouw poseert met een dode vogel. Heel apart, maar het was wel kunst haha.

Hierna had ik niet echt plannen meer. Ik wilde gewoon rondlopen en mij laten verrassen. Ik wilde alleen nog wel eerst langs Gamla Stan, want dat zag er zo leuk uit. Een beetje rondgestruind in de kleine straatjes en nog een paar souvenirs shops in geweest. Ik vind het altijd leuk om in zulke prullenwinkeltjes rond te struinen. Na Gamla Stan ben ik maar een kant opgelopen en uiteindelijk kwam ik uit in de grote winkelstraat. Deze was echt mega en deed me denken aan de Kalverstraat in Amsterdam. Super veel winkels en super veel mensen. Het leek wel een mierennest, maar in zulke situaties voel ik mij het fijnst. Omgeven door miljoenen mensen. Allemaal verschillend. De zwervers, toeristen en straatartiesten vliegen je om je oren. Heerlijk! Eindelijk bevond ik mijzelf in de drukte waar ik zo erg naar verlangde. Op straat waren miljoenen dingen te zien. Overal waar je keek gebeurde iets. Overal kwam muziek vandaan en elke winkel was even leuk. Ik bleef maar in en uit gaan. Ook de H&M, om de twee panden was er weer 1 leek wel.

Ondertussen bleef ik ook maar alle kanten op lopen en dit zorgde ervoor dat ik ook de verborgen pareltjes van Stockholm te zien kreeg. Ik heb mega veel oude en mooie gebouwen gezien. Deze staan allemaal op mijn camera, maar ik kan niet alles plaatsen in mijn foto map omdat ik een limiet heb. Als je nieuwsgierig bent naar de rest van de foto's mogen jullie ze natuurlijk altijd thuis even komen bewonderen. Voordat ik het wist was het alweer 6 uur. Op dit tijdstip gingen de meeste winkels dicht. Voor mij was het ook tijd om alvast een beetje richting het station te lopen. Mijn trein vertrok pas om half 8, maar ik ken mezelf wel langer dan vandaag. Ik moest de weg nog terug zoeken en ik ben heel goed in verdwalen en de verkeerde kant op lopen. Met mijn google maps in mijn hand vond ik redelijk snel de weg terug en belandde ik bij de McDonalds tegenover het station. Ondertussen was het kwart voor 7, dus ik vond dit wel een goede optie om even snel iets te eten. Uiteten in een restaurant in je eentje is ook zo stom. Ik propte mijn hamburger naar binnen en heb daarna nog heel even kunnen relaxen.

Ik was ruim optijd weer bij de trein en kon snel al mijn plekje zoeken. Zo, ik zat. Mijn benen deden wel redelijk pijn want ik had echt heel veel gelopen. Vlak voordat de trein vertrok kwamen en 5 vrouwen aan en die hadden de stoel waar ik op zat gereserveerd. Balen, ik moest dus een andere plek zoeken. Ik merkte dat alle 5 de vrouwen een erg gezellige dag hadden gehad in Stockholm en dat er veel wijn gedronken was. Om elk dingetje werd er hard gelachen en ook bleef het niet echt bij zacht praten. Aan het einde van de dag had ik hier echt geen zin in. Op een gegeven moment ging het belletje af in de trein en werd er omgeroepen dat de trein zou vertrekken en dat Örebro het eindstation zou zijn. Hierop schreeuwde 1 vrouw heel hard door de coupé: HÉ HO LET'S GO!! WIEEEEHOEEE!!!! Zo ging het ongeveer de hele terug reis. Ik heb lekker mijn oortjes ingedaan en daardoor kon ik ze gelukkig niet meer horen. De terugreis duurde wel veel langer. Ik heb in die tijd ook nog even met papa, mama en Sabine kunnen praten, dat was leuk! Om kwart over 9 arriveerde ik op Örebro centraal. Ik sprong op mijn fiets en binnen 5 minuutjes was ik weer "thuis". Ik ben onder de douche gesprongen en ben daarna op mijn bed gaan liggen. Heb nog even met iedereen gepraat en daarna heb ik het licht uitgedaan. Ik sliep best snel, maar niet voor lang. Na een tijdje kwam mijn fijne huisgenoot weer terug met haar ouders en ze bleven leuk rondlopen met hun schoenen aan. Erg fijn. Ik ben wakker gebleven tot ze klaar waren met lawaai maken en daarna ben ik ook weer in slaap gevallen. Hun wekker ging ook weer vroeg in de ochtend en daar werd ik ook weer wakker van. Ook toen deden ze al fijn hun schoenen weer aan. Ik vroeg mij af of de kinderen van Jonas en Theresia er niet wakker van werden. Die slapen onder ons en het huis is nogal gehorig.

Zondag ben ik na het vertrek van mijn huisgenoot wel weer in slaap gevallen. Ik werd lekker pas om half 11 wakker, heerlijk. Ik heb het rustig aan gedaan want ik had niet echt plannen. Uiteindelijk ben ik in de middag even naar de supermarkt gegaan om wat fruit te halen. Ik had mij zoals gewoonlijk ingepakt met mijn winterjas dicht en sjaal om, maar toen ik buiten kwam merkte ik dat dit helemaal niet nodig was. Het was gewoon 15 graden. Zo lekker!! Ondertussen kwam Theresia ook net naar buiten. Ik heb even met haar gepraat over alles en ze vroeg me hoe laat ik vrijdag vertrok zodat ze mij naar het station zou kunnen brengen. De mensen waarvan ik het huis huur zijn zo aardig. Ze begreep mijn situatie heel goed en zei dat ik het goed doe zoals ik het nu doe. Ze gaf mij uiteindelijk een dikke knuffel en ze zei dat ik een goede persoonlijkheid heb. Dit is wel een fijn compliment!

Ik ben hierna mijn fiets opgestapt en ben naar de Willy's gereden. Hier heb ik nog even wat fruit voor mezelf gehaald want dat kan ik nog wel gebruiken haha. Op de terugweg besloot ik om nog even bij het kasteel in het zonnetje te gaan zitten. Hier zijn allemaal houten bankjes waar iedereen op gaat zitten als het mooi weer is. Het is een soort verzamelplek. Als het mooi weer is verzamelen alle jongeren zich hier en zitten ze samen. Ze nemen allemaal eten en drinken mee en genieten dan van elkaar en van het mooie weer. Super gezellig! Ik ben hier lekker in mijn eentje tussen gaan zitten en heb mijn banaan opgegeten. Na een uurtje ben ik weer terug gegaan en ben ik eigenlijk begonnen met het schrijven van mijn blog. Het is nu bijna 6 uur dus het wordt wel tijd om wat eten te gaan maken. De klok is ook een uur vooruit gegaan en dat is zo raar. Normaal begon het nu al wel een klein beetje te schemeren maar nu schijnt de zon gewoon volop. Veel van mijn collega's op stage zeggen dat ik eigenlijk net iets te vroeg gekomen ben. Pas vanaf nu gaat het echt mooi weer worden en aangezien ik vrijdag vertrek zal ik dat niet meemaken. Jammer, maar volgens mij is het in Nederland ook goed weer volgende week.

Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Ik heb wel weer zin om naar huis te gaan en weer lekker de hele dag door te praten als ik dat wil. Dit weekend doe ik het niet zo heel veel omdat ik denk ik lucht ben voor de ouders van mijn huisgenoot. Ze hebben nog niks tegen mij gezegd of gevraagd en voorstellen was al veel moeite volgens mij. Maar goed, iedereen is anders en dat moet ik maar respecteren. Ik heb ze ook helemaal niet nodig want ik ben hier voor mijzelf. Met andere mensen samen zijn is fijn, maar alleen red ik mij ook prima. Kijk maar naar gisteren. Ik heb een super fijne dag gehad! Deze week werk ik nog elke dag tot ik vertrek. Ik kan het eigenlijk niet geloven dat het al bijna zo ver is, zo bizar. Morgen en donderdag heb ik nog een ochtenddienst die om 7 uur begint. Ik ben ook donderdag dan lekker optijd klaar en dan heb ik genoeg tijd om mij voor te bereiden op mijn vlucht terug. Dinsdag en woensdag heb ik nog een avonddienst. Ik eet dan nog lekker mee met de kids. Ik vind het wel jammer om daar weg te gaan. Ik heb ze dat ok verteld en daarop kreeg ik een uitnodiging om van de zomer terug te komen om daar te werken. Dit is wel een mega compliment en ik besefte dit eigenlijk niet zo goed. Ik werd gewoon uitgenodigd om van de zomer terug te komen, ik? Ja! Ik! Super gaaf, maar ik denk dat ik er niet echt tijd voor heb. Als ik terug ga is het wel leuk als ik er weer minstens een maand kan meedraaien en zo daar heb ik geen tijd voor i.v.m. met andere plannen. Ook weet ik niet zeker of ik wel terug zou willen gaan naar het land Zweden zelf. Het is nou niet echt helemaal mijn ding. Alles is hier zo formeel en zoals ik al zei zijn alle mensen zo gesloten. Ik hou daar niet van. Als ik deze reis vergelijk met mijn reis naar Oeganda, zie ik mij eerder terug in Oeganda dan in Zweden. Maar ondanks alles was het wel een hele gave ervaring en staat het mooi op mijn cv hahaha.

Op naar de laatste 4 dagen werken. Ik spreek jullie snel weer!

Liefs,

Danique

Reacties

Reacties

Mies

??????????????

opa en hilda

Wat een ervaring! Wat fijn dat je zo genoten heb in stockholm! Dat kan niemand van je afpakken, toch? Maak er nog een paar leuke dagen van! Tot gauw! Dikke kus van ons xxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!