Halltorpsvägen

Hallå!

Hier weer een update! Inmiddels heb ik twee dagen meegelopen met Maria op mijn stageplek in Halltorpsvägen. Tot nu toe bevalt het mij erg goed, maar er zijn ook een paar moeilijkheden. De kinderen waarmee ik werk zijn allemaal autistisch en sommigen hebben daarbij ook nog een hersenbeschadiging. Sommigen van hen praten helemaal niet, en de anderen alleen een paar woordjes Zweeds. Er is wel één jongetje die in tegenstelling tot de rest heel goed Engels kan praten. Hij is ook autistisch en hij heeft de hele Engelse taal zichzelf aangeleerd. Hij praat ook helemaal met zo'n engels accent. Met hem kan ik dus wel praten en dat vind ik wel fijn. Met de rest kan ik ook werken maar het is toch anders. Ze vertellen hele verhalen tegen mij, maar ik heb geen idee waar ze het over hebben. Ik kan dus geen reactie geven en dat vind ik wel sneu.

Dinsdag, mijn eerste werkdag, begon ik lekker vroeg. 7 uur moest ik er zijn... Ik heb van de week een buskaart voor een maand gekocht omdat het in de ochtend gemiddeld -6 is en de gevoelstempratuur rond de -13 ligt. Mij te koud! Ik heb een app gedownload waarom ik de bustijden kan kijken en de eerste bus ging naar mijn idee om kwart voor 7. Het is een half uur met de bus dus dat betekende dat ik er pas om kwart over 7 zou zijn. Ik heb ook helemaal geen telefoon nummer van Maria dus ik kon het haar niet laten weten. Ik gokte het er maar op. Om half 6 ging mijn wekker en het opstaan was echt heel moeilijk. Ik ben het niet meer gewend haha. Ik heb echt een luxe leven in Nederland. Ik sta daar meestal om half 8 op, dit was dus wel even wat anders. Maar goed, ik liep om iets over half 7 richting de bushalte die hier aan het einde van de straat is. Gelukkig was ik optijd en kwam ik veilig aan op mijn stage. Maria en ik hebben toen samen met 2 kinderen gegeten en hebben daarna 1 daarvan naar de daycare gebracht. Ze hebben een eigen busje maar die rijdt niet zonder een alcohol blaastest. Er zit dus een speciaal draadje vanuit het dashboard waar je die blaastest aan vast moet koppelen. Die blaastest was dus verdwenen en zonder start de bus nieteens. We moesten dus een auto van een collega pakken omdat dat jongetje echt weggebracht moest worden. Uiteindelijk kwam dat allemaal goed en toen we terug kwamen hebben we wat gegevens van de kinderen doorgenomen en hebben we de keuken een beetje opgeruimd.

De tijd vloog voorbij en ik mocht ietsje eerder naar huis want er waren geen kinderen meer en verder was er eigenlijk niks te doen. Ik ging dus weer met de bus terug en ik ben uitgestapt in het centrum in plaats van de bus stop in mijn straat. Ik heb even door het centrum gewandeld omdat ik thuis ook niet veel te doen had. Het was echt heel koud, dus ik heb het niet lang volgehouden. Ik ben snel weer terug de bus ingegaan en thuis aangekomen heb ik een beetje opgeruimd en heb ik daarna het eten gemaakt. Ik at die avond alleen omdat Janine avonddienst had en daar dus at. Tijdens het bereiden van het eten heb ik even geskyped met Mies, altijd lachen vooral omdat ik eigenlijk niet eens wist hoe je broccoli moest maken. Maar gelukkig was Luc daar bij mies en die heeft het mij verteld haha. Gelukkig dat ik in Nederland nog niet op mezelf woon want dat gaat helemaal fout :D. Ik blijf nog lekker thuis mam! De rest van de avond heb ik eigenlijk niet zoveel gedaan, een beetje gewacht tot Janine thuis kwam want ik haat het om voor een lange tijd alleen te zijn. Ik heb echt iemand nodig tegen wie ik aan kan lullen, het maakt mij niet uit of diegene luistert. Maar goed, ondertussen was ik echt super slaperig geworden dus ben ik lekker naar bed gegaan.

De volgende dag had ik gelukkig geen wekker die zo vroeg afging. Mijn dienst begon om 1 uur, dus ik had genoeg tijd in de ochtend om een beetje bij te komen van de dag daarvoor. Ik pakte zoals gewoonlijk de bus 5 richting Adolfsberg. Dat is ook zo raar, ze spreken dat dus uit als edulfsberje of iets dat daar op lijkt. Ik snap echt helemaal niks van dat Zweeds, er is geen touw aan vast te binden. Sommige woorden lijken nog wel op Nederlandse woorden maar ze praten zo snel dat ik er echt helemaal niks van versta. Tijdens de busrit kwam er een schoolklas de bus in en een jongetje van ongeveer 6 of zo kwam naast mij zitten. Hij begon ook hele verhalen te vertellen en ik verstond daar echt helemaal niks van. Ik knikte maar gewoon een beetje ja en lachte naar hem. Wat moet hij wel niet gedacht hebben, wat is dat voor malloot haha. Misschien moet ik maar eens gaan leren hoe je zegt dat je geen Zweeds praat.

Toen ik op mijn stage aankwam hebben we en jongetje van school opgehaald dat super dichtbij is. Ze werken daar met schema's van plaatjes. Die jongen kreeg een geplastificeerd stukje papier met klittenband erop en daarop stonden van boven naar beneden met plaatjes beschreven wat we vandaag zouden gaan doen. Bovenaan stond film kijken. Dit heeft hij dus eerst gedaan. Dit duurde al super lang en ik zat achter hem een beetje te knikkebollen. Zo is het eigenlijk de hele dag doorgegaan. Hij heeft de dag doorgebracht met films kijken en in de hangmat schommelen. Tijdens die activiteiten praatte hij ook tegen mij en als Maria erbij is vertaald ze het nog wel eens, maar op sommige momenten is ze ook weg. Ik vind het dan zo sneu dat ik hem niet kan verstaan en geen antwoord kan geven. Hij zal zich ook wel onbegrepen voelen want ik, ja.. kan niks met hem dan op dat moment. Dat vind ik echt wel moeilijk. Ik begrijp hem niet en hij mij niet. Ik ben daarom ook wel blij dat Maria vaak in de buurt is en mij en het kind waarmee ik dan ben kan helpen daarbij.

Rond een uur of 4 heb ik Maria geholpen met eten maken. We gingen kip met rijst eten. Rond een uur of 5 was dat klaar en we gingen gelijk al eten. Best vroeg. Na het eten hebben we een wandeling gemaakt door het naastgelegen bos. En lieve God, wat was dat koud!! Mijn benen vroren er denk ik nog net niet af en nu snap ik ook waarom hier iedereen een soort regenbroek draagt als ze naar buiten gaan. Dat is echt nodig, zeker al loop je op een hoger gelegen gebied zoals bij mijn stage. Daar is het nog kouder dan in de wijk waar ik woon bijvoorbeeld. Na ongeveer 45 minuten lopen kwamen we eindelijk terug en heb ik het niet meer warm gekregen. Zelfs nu ik mijn blog aan het schrijven ben, heb ik nog steeds koude voeten. Na het eten hebben we nog een klein stukje van een een of andere neppe pippie langkous film gekeken. Het was toen ook ongeveer 8 uur en dat was de tijd dat dat jongetje naar bed moest. Hij heeft zijn tanden gepoetst samen met Maria en daarna vroeg ze mij of ik ongeveer 10 minuutjes bij hem in zijn kamer wilde zitten totdat hij een beetje rustig was. Dit vond ik geen probleem en ik ben daar dus ook gaan zitten. Zoals Maria zei ben ik na 10 minuutjes weggegaan en daarna mocht ik ook naar huis. Weer met de bus terug en daarna liep ik gewoon in 1 keer GOED! Holy Lord! Ik weet gewoon de weg naar huis!!! Eindelijk hoef ik niet meer om te lopen omdat ik weer de weg niet meer wist haha. Bij thuiskomst heb ik lekkere dikke sokken aangetrokken en ik voel ze nu gelukkig weer een beetje warmer worden.

Ohja, mijn favoriete gedeelte van de dag is: Fika. Dit is op meerdere momenten van de dag en dan drinken ze koffie of thee met iets lekkers erbij. Meestal iets zoets zoals cake of taart. Dit doen ze elke dag, en omdat ik om 1 uur begon heb ik 1 fika gemist. Ze hadden daarbij chocoladecake met kokos topping. Ik bekeerde mij in de zevende hemel toen ik een hap nam. Wauw, deze cake is geweldig! Ik hou van fika!!!

Nog iets, bij Zweden denk je natuurlijk gelijk aan de IKEA. Alles, maar dan ook echt alles op mijn stage en thuis is van de IKEA. IKEA tafels, IKEA stoelen, IKEA lampjes, IKEA kleedjes, IKEA kussens, IKEA keukens, IKEA bestek, IKEA borden, IKEA gordijnen. Het is een IKEA walhalla hier. In elke stad is volgens mij ook een mega grote vestiging en de mensen zouden denk ik niet zonder kunnen want waar moet je anders je Bestå tv meubel vandaan halen?

Goed, ik denk dat deze blog wel weer lang genoeg is. Morgen heb ik weer een avond dienst van 13:30 tot 21:30 volgens mij. Er zijn dan weer andere kinderen dan vandaag, dus ik ben benieuwd.

Liefs,

Danique

Reacties

Reacties

Mies

You survived!! Trots op je. Van de week maar weer "samen" koken? Hahaha

Mam

Je bekeerde je in de zevende hemel???? :) Wat een avontuur. Het zal weldra misschien makkelijker worden qua taal...Goed dat ik weet dat ik altijd Luc kan bellen voor kooktips !!!!

Greet

Jammer dat je de taal niet spreek, dat had wel makkelijker geweest.
Het lijkt ook nergens op,dus geen idee wat ze zeggen.
Veel plezier in het koude Zweden.

hilda

Weer een leuke blog!!Wel jammer dat je niet met de kinderen kan communiceren. En die kou!!! Waaahhhh!!!! Wat eet je gezond! Hebben ze daar ook bloemkool? Ha,ha. Geniet nog lekker en heel veel plezier, toppertje! Dikke kus van ons xxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!