Het eerste weekend

lieve lezers,

de laatste week is voorbij gevlogen! Voordat ik het door had was het al vrijdag 3 februari. Dat was de dag dat ik richting Zweden ging. Ik moest donderdag avond nog een wedstrijd spelen in Grootebroek dus de avond van tevoren kon ik ook niet gebruiken om mijn koffer verder in te pakken. Dan moest het maar lekker op het laatste moment (past wel goed bij mij). De wedstrijd was gespeeld en ik ging snel naar Blokkers om nog een laatste drankje te doen en daarna nog even snel doei zeggen tegen een paar meiden. Ondertussen had mama mij al 10 berichten gestuurd waar ik bleef want ik moest nog ZOVEEL doen. Na een tijdje toch maar naar moeders geluisterd en op weg naar huis gegaan. Daar nog een paar spulletjes in mijn koffer gedaan en mijn kamer nog een beetje opgeruimd. Toen dat klaar was ben ik mijn bedje in gedoken want om 7 uur ging de wekker weer.

De volgende ochtend moesten dan toch echt de aller laatste spulletjes de koffer in. Proppen natuurlijk, want de koffer zat prop en prop vol en ook was hij veel te zwaar. Maar goed, uiteindelijk zat alles erin en kon de koffer de auto in want we moesten helemaal naar DĂĽsseldorf rijden. Michelle was nog even langs gekomen om doei te zeggen dus ik heb nog even gezellig iets gegeten samen en daarna was het tijd om te gaan. Tijd om doei tegen Hoorn en mijn familie te zeggen voor 2 maandjes.

Met volle vaart mocht ik door Duitsland heen rijden en waren we toch best snel op het vliegveld van DĂĽsseldorf. Daar hebben papa, mama en ik eerst op de borden gekeken waar ik nou precies heen moest, maar dat werd al snel duidelijk. Ik heb mijn koffer afgegeven bij de check-in balie en ik ben toen nog een broodje gaan eten. Toen dat eenmaal gedaan was, kwam ik Janine tegen. Zij is ook een student van mijn school en wij zullen samen de 2 maanden in Zweden verblijven. We hebben nog heel even samen op een bankje gezeten en zijn toen door de douane gegaan. Dit ging echt heel soepel. We hebben daarna onze gate gezocht en hebben daar gewacht tot we het vliegtuig in konden. Dit ging ook snel en voor we het wisten waren we al in de lucht. Het was een kleine 2 uur vliegen en toen we weer gingen dalen zagen we al sneeuw. Helemaal door het dolle heen natuurlijk, want dat was wel waar we op hoopten.

Op het vliegveld van Stockholm hebben we onze koffers op een karretje gezet en hebben we een ticket voor de bus gekocht die ons naar Ă–rebro zou gaan brengen. Omdat we om 5 uur waren aangekomen waren en de bus om 7 uur vertrok moesten we wel even snel iets eten. Zo gezegd, zo gedaan. Met een volle maag zijn we naar het busstation gaan lopen en ook hier kwam de bus niet echt optijd..

15 minuten later kwam hij dan toch aan. Het was een super luxe bus met leren stoelen, Wi-Fi en stopcontacten. Wij vermaakte ons wel de aankomende 2,5 uur. Het was namelijk nog ongeveer 220 kilometer van Stockholm naar Örebro. Op ongeveer de helft van de reis stopte de bus ineens langs de weg. Ik dacht dat we bij een stad waren waar mensen in en uit konden stappen, maar helaas had ik het mis. De buschauffeur brabbelde wat in het Zweeds en ik kon er natuurlijk niks van verstaan. Ik ben daarom even naar haar toe gelopen om nou te vragen wat er aan de hand was. Ze vertelde dat de ruitenwisser stuk was en daardoor kon ze niks zien. Het regende of sneeuwde niet eens, dus ik snapte niet echt waarom ze die nodig had. Maar goed, het kwam er dus op neer dat we moesten wachten op een monteur die het zou komen maken. Voordat hij er was zou het 30 á 40 minuten duren vertelde een andere passagier. Ik dacht echt van pff, waarom heb ik dit nou weer. Altijd als ik op reis ga, is er iets stuk aan een vervoersmiddel waar ik in zit. Gelukkig was de bus sneller gerepareerd dan we dachten en konden we weer verder. Met iets wat vertraging kwamen we aan in Örebro. De eigenaresse van onze airbnb kwam ons ophalen en gaf ons gelijk een kleine rondleiding door de stad met de auto. Het was donker, dus we zagen het niet zo heel goed. Maar alles wat we zagen, zag er prachtig uit. Er hangen nog overal lichtjes in de stad van wat is blijven hangen van kerst.

Bij het huis aangekomen hebben we onze spullen naar de bovenste verdieping gebracht want dat is de plek waar wij verblijven. Het is eigenlijk een mini appartementje met een eigen keuken en badkamer. Ieder heeft zijn eigen hoekje. Ook is het veel groter dan we verwacht hadden. Een perfecte plaatst dus om de aankomende 2 maanden te verblijven. We hebben onze koffers leeggeruimd en de kleding in onze inloopkast opgeruimd en zijn daarna naar bed gegaan.

De volgende dag was ik al redelijk vroeg wakker omdat het toch een nieuwe plek is en een ander bed. Ik slaap hier in een bed voor Ă©Ă©n persoon en thuis in een bed voor twee personen. Dat is wel even een verschil en daardoor heb ik elke keer als ik mijzelf omdraai het gevoel alsof ik uit bed ga vallen. Dat is maar gewoon even wennen, maar wat zal mijn bed thuis groot voelen als ik daar weer in ga liggen. Theresia (gastvrouw) had ons beloofd om samen de stad door te fietsen en dit hebben we dan ook gedaan na ons ontbijt. We hebben de belangrijkste dingen gezien zoals het kasteel, de school en een aantal leuke winkelstraatjes. Hierna zijn we zelf nog even de stad doorgegaan en toen stond ons een grote uitdaging tegemoet. We moesten de weg terug naar "huis" vinden. We waren zo onder de indruk van alles, dat we eigenlijk zo achter Theresia aan zijn gefietst. Niet handig dus. Naar de stad is Ă©Ă©n lange weg, die wisten we nog wel, maar daarna geen idee meer. We moesten een wijk in, en tot op de dag van vandaag weet ik daar nog steeds de weg niet. We fietsen maar gewoon een kant op tot we iets herkenbaars tegen komen en dan vinden we het wel. Gelukkig kan Janine ook op maps op haar mobiel kijken waarmee we de weg kunnen vinden. Omdat we toch een beetje uit de buurt van ons huis waren zijn we eerst doorgefietst naar de supermarkt. Hier hebben we eten gehaald voor de aankomende 2 dagen en nog wat andere dingetjes zoals ontbijtspullen. De supermarkt schijnt dus echt 2 straten naast ons huis te zitten en daardoor waren we ook lekker snel thuis met onze zware tassen. We hebben wortels gegeten met Zweedse balletjes en aardappels. Toch nog een redelijk Nederlandse maaltijd. Hierna hebben we lekker op de bank gehangen want we waren toch nog redelijk moe.

Zondag zijn we zelf naar de stad gefietst nadat we eerst weer de weg in de buurt waren kwijt geraakt. Ook had het een beetje gesneeuwd, dus alles was voorzien van een klein wit laagje. Super mooi en van mij mag er nog wel meer komen. De aankomende week schijnt het overdag ook niet boven de 0 graden te komen, dus we zullen zien. In de stad hebben we onze fiets bij het kasteel neergezet en zijn we verder gaan lopen zodat we ook alles even beter konden zien. We blijven meiden, dus er is wat geshopt natuurlijk. De winkels waren hier open van 12 tot 4 en die tijd hebben we heel goed benut. Om half 4 zijn we terug gaan fietsen naar huis en onderweg toch nog even gestopt bij een grotere supermarkt dan die bij ons om de hoek want we misten echt 1 belangrijk ding namelijk appelmoes. Echte Nederlanders en tot onze verbazing hadden ze het ook nog. Ook had ik geluk want ik vond nog 40 SEK, dat is 4 euro. Hiervan hebben we een super lekker toetje van gekocht. Terug thuis aangekomen hebben we gekookt en na het eten zijn we weer op de bank neergeploft. Ik ben mijn blog gaan typen en nu ik toch een beetje tot het einde ben gekomen heb ik even door het raam naar buiten gekeken en het sneeuwt weer!! Hopelijk ligt er morgen een super grote laag.

Het is de bedoeling dat ik morgen om 9 uur naar de school hier in de stad ga. Hier zal ik verder uitleg krijgen over mijn stage en verder heb ik eigenlijk geen idee. Het is een beetje afwachten, maar ik ben er zeker van dat dit wel goed gaat komen.

Tot nu toe bevalt de stad mij uitstekend. Er zijn genoeg winkeltjes en andere dingen in de stad waar ik mijzelf kan vermaken en ik ben erg benieuwd naar mijn stage. Als ik meer weet laat ik jullie dat zeker weten!


liefs,

Danique

Reacties

Reacties

Mam

Wat een super leuk verhaal Danique... Idd lijkt Oeganda wel...Was ook op de heenreis met pech...Maandag gaat het echt beginnen.. heel veel plezier beiden!! ????????.Leuk sneeuw maar als er meer valt ben ik benieuwd of je het dan nog zo leuk vindt

Mies

Goed om te lezen dat je het al naar je zin hebt skatje! Ben benieuwd naar je volgende bericht.. ????Miss you (toen ik scooorde vandaag hoorde ik je juichen)

Luc

Leuk om te lezen Danique, mooie ervaring

Marynel

Wat heb je er weer een mooi verhaal van gemaaktvDanique succes morgen.
Kijk al weer uit naar je volgende blog.

Wendy

Leuk verhaal daantje!! Gaat vast helemaal goed komen. ???? Ik hoop dat ik het twee maanden zonder je volhoudt ????

Sylvia.

Zoals gewoonlijk weer een mooi verhaal. Ben benieuwd wat je nog te beleven gaat. Wens je/jullie nog veel plezier.

patrick

Danique hej, jag hoppas du har en mycket god tid kommer att ha i Sverige, min erfarenhet är att det är mycket gästvänliga människor, kommer jag följa dig ibland och kommer att hjälpa dig med din svenska lära sig lite. Jag inte översätta allt översatt, men tycker att det är ff kul att göra. Jag tycker det är mycket bra och tufft för dig att du är så äventyrlig och en hel del erfarenhet av att göra.

Hälsningar från mig Patrick

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!